Sognecafe

OBS sognecafeen er flyttet fra fredag eftermiddag til torsdag eftermiddag i sognegården.

Johannes Gjesings præstehistorier

Torsdag den 21. marts 14.30

Præstehistorier fra Fyn og Sønderjylland - og nogen af dem er ikke engang løwn.

Johannes Gjesing er sognepræst og har levet sit præsteliv i Sønderjylland begyndende med Halk mod øst og nu Gram og Fole i vest. Han vil med humor fortælle om mennesker han har mødt og deres betydning for hans møde med Sønderjylland.

Gjesing er fast skribent i Jyske Vestkysten, klummeskriver og kulturvejleder. Har medvirket i flere radioprogrammer. Aktiv i det lokale og et meget vittigt menneske: Foredraget egner sig kun for folk med humor.

Storm P. ved Hans Peter Rasmussen

Torsdag den 18. april kl. 14.30

Hans Peter Rasmussen er uddannet klassisk pianist i Aarhus og Köln, friskolelærer, amatørhistoriker og foredragsholder.

”Den hånd blev hvid, der før var rød; den hånd gi’r liv, der før gav død.” Sådan skrev Storm P., da han skiftede erhverv fra slagter til poet.

Under Storm P.’s vidunderlige humor – både den hvide og den sorte - under ironien og sødmen ligger der en stor alvor og megen visdom gemt. For… ”Hvem er sikker? En flot uniform med meget guld og mange knapper giver en slags sikkerhed. Men smid uniformen og stil dig i underbukser og betragt dig selv, så kniber det.” Han sagde også: ”Livet er en gåde – og løsningen står på bagsiden.”

Om Robert Storm Petersen og hans liv, med historier som f. eks. Lige Undsluppet, 13 Øre og Paa Forperronen. Vi følger vagabonderne, teltholderne, værtshusgæsterne, filmmagerne, foredragsholderne, en lille hund, københavnere i hobetal og mange andre i deres forsøg på at filosofere over deres verden – mens de kaster lys på vores.

Arvegods - Giv visdom videre

Torsdag den 16. maj kl. 14.30

Forfatter og tidligere sogne- og sygehuspræst Preben Kok holder foredrag om arvegods.

Når et menneske har levet i mange år, er det helt almindeligt at have samlet en masse viden, fortællinger og erfaring, som ofte har været givet videre i generationer.

Den viden har været til gavn i både vanskelige og lykkelige situationer, og kan kaldes for almengyldige ledsagehistorier eller arvegods. I 2024 kan mange ledsagehistorier synes glemt, og der mangler ofte noget at læne sig op ad, når livet brænder på.

Med foredraget vil Preben Kok gøre opmærksom på, hvad man i nutiden kan gå glip af, og som kan være værdifuldt arvegods at give videre til de næste generationer.

Min vej til at blive præst og provst

Torsdag den 6. juni kl. 14.30

Poul Gregers Geil er siden 1. september 2023 sognepræst i Gråsten-Adsbøl Pastorat og provst for Sønderborg Provsti i Haderslev Stift. Poul > kommer fra en stilling som sognepræst i Alderslyst Kirke i Silkeborg, hvor han har været sognepræst i 15 år.

Udover at være provst skal han fungere en fjerdedel af tiden som sognepræst i Gråsten-Adsbøl Pastorat.

Han er forfatter til bøgerne ”Spiller engle fodbold” (2010), ”Tanker om bøn: Forsigtige og bramfrie” (2015) og ”Fadervor” (2018) - alle tre udgivet i samarbejde med kunstner Anne Marie Johansen.

Jette Asmussen, Natteravn og medlem af menighedesrådet i Broager.

Kenneth Christian Anker Gars, højskolelærer

Johannes Gjesing, sognepræst, skribent mm.

Hans Peter Rasmussen, pianist, friskolelærer, amatørhistoriker og foredragsholder.

Preben Kok, forfatter og tidligere sogne- og sygehuspræst

Poul Gregers Geil, provst for Sønderborg Provsti

Højskolesang

Vi synger af højskolesangbogen hver 2.  fredag i måneden fra kl. 10:00 - 12:00

Ingeborg fortæller og Ingrid spiller, deltagerne synger flittigt. Kaffe 10 kr.

Læsekredsen

i Sognegården Broager

Læsekredsen er startet før 2004 af Sognepræst Inger Bergeon i samarbejde med Nordisk Informationskontor i Flensborg.

Vi læser hovedsagelig nordisk litteratur, og mødes i sognegården 6 mandage fra september til marts.

Vi er 13 deltagere, og har en gymnasielærer som leder.

Kontaktperson er Eva Frederiksen, evafrederiksen20@gmail.com, tlf: 4198 2923